fbpx

Maovähendusoperatsioon on võimas abivahend kehakaalu langetamiseks. Maovähendusoperatsiooniga parima tulemuse saavutamiseks ning selle hoidmiseks on vaja pühendumist uuele tervislikumale eluviisile. Lisaks täisväärtuslikule toidule, annab uuele elule lisaväärtuse ka liikumine. Pühendumine pidevale liikumisele toob operatsioonist maksimaalse tulemuse ning parima enesetunde. Liikumine aitab põletada enim kahjulikke rasvu,  säästab kaalukaotusest lihaseid ja parandab naha elastsust. Liikumine lisab ka energiat, tõstab heaoluhormoonide taset, reguleerib veresuhkrut ning suurendab organismi vastupanuvõimet haigustele.

Liikuv ja aktiivne eluviis aitab  vähendada ärevust ning depressiooni. Proovi erinevaid treenimisviise, et hoida keha ja meel ärksana.

Vahetult peale operatsiooni: Rahulik liikumine

Pärast operatsiooni peaks kohe alustama rahulike, aeglaste jalutuskäikudega. Pea meeles: sinu keha on endiselt taastumas, seetõttu on oluline jälgida oma enesetunnet ja haiglast saadud soovitusi. Ärä kõnni rohkem kui 15 -20 minutit korraga.
Tähtis on, et kõik aktiivsed tegevused oleksid ohutud ning aitaksid kaasa taastumisele, põhjustamata ülejäänud kehale täiendavat kahju.

Pärast operatsiooni alusta kõndimisega umbes 20 minutit päevas. Järgmise 6–8 nädala jooksul lähed järk-järgult edasi oma treeningeesmärkide poole, mis hõlmavad ka kardiotreeninguid ja lihastreeninguid.

2–4 nädalat pärast maovähenduoperatsiooni: Alusta kerge treeninguga

Jalutuskäigud võiksid nüüd muutuda pikemaks ja tempokamaks. Kõndimine leevendab lihaspingeid, kiirendab vereringet ja aitab sügavamalt hingata. Keskendu kõndides õigele kehahoiakule-lase õlad ja kaelalihased vabaks ning liigu lõdvestunult. Kõndimisel on olulised mugavad ja jalga toetavad jalatsid. Kui soovid võid  kõndimisel kasutada kõnnikeppe. Need aitavad hoida paremat tasakaalu, on toeks puhkamisel ning treenivad samas ka ülakehalihaseid.

Nüüd, kui keha on paranenud, võid alustada madala intensiivsusega harjutustega. Jalgade tõsted, jalalihaste venitused, õla-ja käteringid võivad olla suurepärased viisid liigesliikuvuse suurendamiseks ja lihaste soojendamiseks.

Ka jalgarattasõit on nüüd lubatud. Jalgrattasõit on hea üldkehaline treening, mis tugevdab puusa- ja jalalihaseid. Sõida rahulikus tempos ning hoia pulss madalal. Jälgi enda üldist enesetunnet ja lõpeta kohe, kui tunned nõrkust või valu.
Kui haavad on paranenud võid alustada ujumisega. Ujudes on koormus liigestele madal ja seetõttu  on see väga hea liikumisviis. Ujumine on ka hea kardiovaskulaarne treening, treenib hästi selja-ja kõhulihaseid ning suurendab painduvust. Uju rahulikult, ühtlases tempos ja ilma suurema pingutuseta.

Kolm nädalat peale operatsiooni võib alustada  kerge joogaga kogenud treeneri juhendamisel. Kerge jooga aitab kaasa liigeste tervisele, parandab tasakaalu ja tugevdab õrnalt lihaseid.

4-8 nädalat pärast maovähendussoperatsiooni: Lisandub kardiotreening

Kuna keha paraneb ja tugevneb jätkuvalt, on 4 nädalat peale operatsioon hea aeg alustada mõõdukate kardiotreeningutega. Kardiotreening tugevdab südant ja kopse ning aitab kaasa üldise füüsilise vormi parandamisele.
Jalgrattasõit ja ujumine on mõlemad suurepärased treenimisviisid pärast bariaatrilist operatsiooni. Need on liigestele vähem koormavad kui jooksmine. Eesmärgiks võiks olla treenida 5 päeva nädalas, 30 minutit päevas. Kui selline koormus tundub mugav, võib aja jooksul minuteid lisada. Endiselt on tähtis kuulata oma keha. Kui treenimise ajal tekib rinnus valu või survetunne, tuleb trenn katkestada koheselt.
Koormus peaks olema selline, et trenni ajal saab hingeldamata rääkida.

Ka golf on hea treening ning raske golfikoti tassimine on nüüd lubatud.

Tantsimine on samuti hea üldtugevdav ja meeleolu tõstev treening. Tantsimine parandab kehahoiakut, tugevdab lihaseid, treenib vastupidavust ja tasakaalu. Alusta tansutreeningutega rahulikult ning tõsta treeningkoormust vastavalt sellele, kuidas vorm paraneb.

6 nädalat peale maovähendusoperatsiooni: Lisandub jõutreening

Sel hetkel on oluline alustada jõutreeningu lisamist oma treeningrutiini vähemalt 2 korda nädalas. Jõutreening annab kehale vajalikud lihased, et end hästi tunda ning lisab olulisel määral nahale elastsust.
Jõutreeningutega alustades on tähtis meeles pidada, et alustama peab väiksematest raskustest. Normaalne pingutus on lubatud. Peata trenn kohe, kui tunned teravat valu, survet rinnus, iiveldust või tugevat õhupuudust.
Jõutreeninguid võid teha kodus keharaskusega või lisaraskustega. Treeni erinevaid lihasgruppe. Mitmekülgselt saab treenida ka jõusaalis, kus esmaseid juhendeid saab küsida treeneritelt.

Kardiotreenigud võiksid jätkuda 5 korral nädalas kestvusega 30-60 minutit.
Nüüd võid proovida ka tennist, seinatennist ja sulgpalli. Kõik need alad suurendavad vastupidavust ja parandavad üldist füüsilist vormi.

Sportlased võivad 8 nädalat peale maovähendusoperatsiooni alustada tugevamate treeningutega vastavalt enda enesetundele.

Kui palju keskmine inimene kulutab kaloreid 20 minutis:

  •  Rahulik kõndimine- 83 kcal
  • Kiire kõndimine- 100 kcal
  • Jooksmine- 190 kcal
  • Tantsimine- 105 kcal
  • Hüppenööriga hüppamine- 245 kcal
  • Ujumine- 152 kcal
  • Jalgrattasõit – 135 kcal
  • Koristamine- 63 kcal