Millised tegurid mõjutavad vitamiinide ja mineraalainete omastamist? - Kaalukirurgia Keskus

Bariaatrilised vitamiinid on arendatud spetsiaalselt kaalukirurgia patsiendile, et tagada toitainete piisav biosaadavus. Siiski on oluline ka bariaatrilise toidulisandi võtmisel arvestada teguritega, mis võivad soodustada või takistada toitainetete omastamist.

Mis soodustavad toitanete omastamist?

Rasvlahustuvad vitamiinide (A, E, D, K) omastamiseks on vaja toidurasvu. Seetõttu on oluline võtta multivitamiine pärast toidukorda, mis sisaldab rasvainet. Üks võimalus oleks seda teha näiteks pärast lõunasööki.

D vitamiin suurendab kaltsiumi omastamist. Seetõttu on kaltsiumilisand koos D vitamiiniga hea lahendus. Kuna D-vitamiin on rasvlahustuv vitamiin, oleks vajalik, et lisand saaks võetud pärast toidukorda, mis sisaldas rasvainet.

C-vitamiin aitab raual imenduda. Bariaatriline multivitamiin sisaldab nii rauda kui C-vitamiini.

Mis takistavad toitainete omastamist?

Kofeiin takistab mitmete vitamiinide ja mineraalainete omastamist. Kofeiin on diureetikum, suurendades veeslahustuvate vitamiinide (B-grupp ja C) väljutamist kehast. Samuti on uuringutega leitud, et kofeiin takistab raua, D vitamiini ja kaltsiumi omastamist.
Samas on ka uuringud kinnitanud, et võttes raualisandit rohkem kui 1 tund pärast kofeiinisisaldusega joogi joomist, ei avalda see enam mõju raua omastamisele.
Kuna tavapäraselt juuakse hommikuti kohvi või teed, on soovituslik võtta rauda sisaldav multivitamiin pärast lõunasööki.

Kaltsium takistab raua imendumist. Seetõttu on oluline võtta kaltsiumi lisandit eraldi rauda sisaldavast toidulisandist. Vahe peab olema vähemalt 2 tundi.

Suuremas koguses fütaadid (leidub enim mandlites, pähklites, teraviljades, kaunviljades) võivad takistada raua ja tsingi omastamist. See ei ole probleem, kui menüü on tasakaalus ning fütaadirikkaid toiduaineid on toidulaual mõistlikus koguses.
Fütaatide antitoitainelist mõju saab vähendada leotamisega (pähklid, mandlid, kauviljad, teraviljad), kuumutamisega (kaunviljad, teravailjad) ja idandamisega. Samuti aitab C-vitamiin vähendada fütaatide anitoitainelist mõju.

 

Kasutatud allikad:

Albahrani A, et al. Fat-Soluble Vitamins: Clinical Indications and Current Challenges for Chromatographic Measurement. Clin Biochem Rev. 2016 Feb; 37(1): 27–47.

Christakos S, et al. Vitamin D and Intestinal Calcium Absorption. Mol Cell Endocrinol. 2011 Dec 5; 347(1-2): 25–29.

Ganasen M, et al. Ascorbate cooperates with human duodenal ferric reductase to promote duodenal iron absorption. Communications Biology. 2018 Aug; 1.

Wolde T. Effects of caffeine on health and nutrition: A Review. Food Science and Quality Management. 2014; 30:59-65

Rapuri P, et al. Caffeine decreases vitamin D receptor protein expression and 1,25(OH)2D3 stimulated alkaline phosphatase activity in human osteoblast cells. J Steroid Biochem Mol Biol. 2007 Mar; 103(3-5):368-71.

Abbaspour N., Hurrel R. l., Kelishadi R. (2014). Review on iron and its importance for human health. Journal of Research of Medical Sciences, 19(2), 164–174.